Wednesday, August 11, 2010

AHLAN wa sahlan ya Ramadan!

Lafaz Niat Puasa Ramadhan:



"nawaitu souma godhin ‘an adaa i, fardhi syahri ramadhaana haadzihis sanati lillahi ta’aalaa"

Maksudnya: Sahaja aku puasa esok hari pada bulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.

Lafaz Niat berbuka puasa :



"allahumma laka somtu wa bika aamantu wa ‘alaa rizqika afthartu birahmatika ya arhamarrohimin"


Maksudnya: “Ya Allah bagi Engkau aku berpuasa dan dengan Engkau beriman aku dengan rezeki Engkau aku berbuka dengan rahmat Engkau wahai yang Maha Pengasih dan Penyayang”.


Lafaz Niat Puasa Untuk Sebulan.


نـَوَيْتُ صَوْم َ شـَهْرِ رَمـَضَانَ كـُلـِهِ لِلـَّهِ تـَعَالىَ


“Nawaitu souma syahri ramadhana hazihissanati kullihi lillahi taala"


Maksudnya :Sahaja aku berpuasa keseluruhan bulan Ramadhan kerana Allah Ta”ala”






Di dalam Mazhab Maliki ada pendapat yang mengatakan boleh diniatkan puasa ramadhan satu bulan dengan sekali niat sahaja.


bagi mereka (ulamak mazhab Maliki), puasa Ramadhan merupakan amalan yang dilakukan secara whole atau satu pakej, maka boleh diniatkan dari mula-mula kita diwajibkan memulakan puasa tersebut (1 ramadhan).


Bagi kita pula yang bermazhab Syafie, diwajibkan berniat setiap hari. Namun kita tetap disunnahkan juga untuk berniat untuk puasa sebulan, seperti yang diajar di dalam Mazhab Maliki.






Niat di malam hari (sebelum terbit fajar sadik) merupakah salah satu syarat sah puasa Ramadhan. Kalau sesiapa yang tidak niat satu bulan puasa (Mazhab Malik) dan tak berniat puasa pada sesuatu hari tu, maka puasanya pada hari itu dikira tidak sah. Kena la qadha..

Tapi kena faham konsep niat itu sendiri..walaupun terdetik sedikit pun dalam hati "puasala esok kerana Allah" sudah dikira niat..tak perlu niat panjang-panjang dan terlalu mengikut skrip niat "sahaja aku berpuasa pada esok hari dalam bulan Ramadhan kerana Allah taala". Simple-simple sempoi jer.





Wallahu A'lam

0 comments: