Wednesday, September 14, 2011

6% Cukai Perkhidmatan Prabayar yang sepatutnya dilaksanakan bermula 15 September telah ditunda ke suatu tarikh yang kemudian.

Dalam satu mesyuarat dengan pengendali mudah alih pagi ini, Menteri Komunikasi, Datuk Seri Rais Yatim telah meminta keempat-empat operator mudah alih untuk menangguhkan 6% cukai perkhidmatan prabayar di top up dan pek pemula tarikh kemudian.

Lapan penyedia perkhidmatan mudah alih yang diumumkan pada Khamis lepas bahawa mereka akan lulus 6% cukai perkhidmatan prabayar untuk consumers.The lapan pengendali Celcom, Maxis, DiGi, Tune Talk, XOX, Salamfone, Merchantrade & IMEtel.

Langkah ini telah mendapat sambutan yang negatif daripada orang awam dan Kerajaan.

Minggu lepas, Perdana Menteri meminta operator untuk mengkaji semula langkah itu kerana ia akan membebankan pengguna manakala Menteri Muda Komunikasi, Datuk Lee Kim Shin berkata majoriti pengguna telah tidak bersetuju dengan keputusan itu.

Satu tinjauan oleh Mail akhbar Melayu menunjukkan bahawa orang ramai tidak gembira dengan langkah-Baca "Consumerists mahu syarikat-syarikat telekomunikasi untuk menyerap caj perkhidmatan".

0 comments: