Thursday, September 8, 2011

Seperti yang dilaporkan sebelum pada Wireless Malaysia, pengendali mudah alih (Maxis, Celcom, DiGi, Tune Talk .. dan lain-lain) akan mula melaksanakan perkhidmatan cukai 6% untuk tambah nilai prabayar / top up bermula 15 September 2011. Langkah baru ini juga dikenakan ke atas pembelian pek pemula prabayar yang baru serta.


Syarikat-syarikat telekomunikasi berkata cukai perkhidmatan yang merupakan cukai penggunaan yang dikenakan kepada pelanggan, sebagaimana yang diperuntukkan dalam undang-undang cukai perkhidmatan.Seorang pelanggan yang membeli tambah nilai prabayar RM10 akan perlu membayar RM10.60, dengan sen 60 sebagai cukai perkhidmatan.

Akta Cukai Perkhidmatan 1975 memerlukan syarikat-syarikat telekomunikasi untuk mengenakan cukai perkhidmatan pada kadar lazim pada perkhidmatan telekomunikasi, termasuk perkhidmatan mudah alih prabayar. Ini adalah sama dengan cukai perkhidmatan dikenakan ke atas pembelian makanan dan minuman dari restoran dan hotel.

Kenyataan rasmi daripada operator mudah alih untuk mengikuti.

8 syarikat telekomunikasi yang akan mula mengenakan cukai 6% prabayar, mereka-Celcom, Maxis, DiGi, Tune Talk, XOX, Salamfone, Merchantrade & IMEtel.


0 comments: