Sunday, November 6, 2011


1. Lautan India gempa bumi dan tsunami 2004

Gempa bumi Lautan Hindi 2004 dan tsunami adalah salah satutsunami yang dahsyat dalam sejarah, membunuh kira-kira 230,000 orang di empat belas buah negara.

Indonesia paling teruk terjejas, menjangkaui kira-kira 170,000kematian. Kesan ekonomi juga terjejas dengan negara-negara berkenaan mengalami kerugian besar dalam industri pelancongan dan memancing.

Walau bagaimanapun, bencana tersebut telah menyebabkanPertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) memperkenalkan sistemamaran tsunami bagi Lautan Hindi - sesuatu yang telah wujud diLautan Pasifik sejak akhir tahun 1940-an.



2. Tangshan earthquake 1976

Gempa bumi Tangshan pada tahun 1976 adalah salah satu gempa bumi yang dahsyat dalam sejarah China, menyebabkan kira-kira242,000 orang kehilangan nyawa mereka. Bagaimanapun, kesanpolitik merudum disebabkan oleh kematian dan kerosakan yang dasyat.

Gempa bumi itu dilihat sebagai penyumbang utama kepada RevolusiBudaya di China - salah satu era yang paling ganas dan teruk dalam sejarah China, dan penangkapan 'Geng Empat', yang dipersalahkan kerana melaksanakan dasar rejim keras.


3. Krakatoa 1883

Letusan Krakatoa yang paling terkenal pada tahun 1883 dantsunami yang diikuti yang tenggelamkan dua pertiga daripada pulau itu, dengan beratus-ratus kampung-kampung dan berpuluh-puluh ribunyawa terkorban.

Sehingga hari ini ianya merupakan salah satu daripada peristiwa-peristiwa gunung berapi yang paling teruk yang pernah dicatatkan.Jumlah bahan yang didepositkan oleh letusan secara dramatikmengubah sekitar dasar laut. Krakatoa (atau Krakatau) dan dengan ketara meningkatkan jisim tanah pulau jiran, kini dikenali sebagaiSertung dan Rakata.

Letusan terkini telah mencipta satu lagi pulau yang dikenali sebagaiAnak Kratatau (kanak-kanak Krakatau).


4. Gempa bumi Kobe 1995

Gempa bumi Kobe pada tahun 1995, atau gempa bumi BesarHanshin telah mengorbankan lebih 6,000 orang dan disebabkanberbilion pound kerosakan. Walaupun pembaikan dan pembinaan semula, Kobe tidak pernah pulih sepenuhnya sebagai pelabuhanperkapalan utama Jepun.

Gempa bumi ini juga memaksa kerajaan untuk memperbaiki dasar-dasar tindak balas bencana dan jambatan. Apabila langkah-langkahbaru telah diuji minggu lepas, kelihatan sebahagian besarnyabekerja kerana kebanyakan bangunan-bangunan utama berjayamenahan gempa bumi. Kehancuran masa ini adalah disebabkanoleh tsunami yang menyusur.


5. Ribut yang tenggelam Armada Sepanyol 1588

Apabila Sepanyol cuba untuk menyerang England pada tahun 1588,selepas dikalahkan oleh Inggeris, armada kapal kemudian berlariberturut-turut ke luar pantai Scotland dan Ireland.

Sepanyol hilang separuh daripada kapal mereka dan hampir 5,000 lelaki - ramai daripada mereka telah dibunuh apabila mereka dipaksanaik ke darat di Ireland.

Dan walaupun kapal-kapal telah melarikan diri dari Inggeris apabiladilanda cuaca buruk, ribut telah memastikan pencerobohan gagaldan kapal-kapal tidak datang kembali.


Terima Kasih Pembaca

0 comments: